DIY

DIY: Jak zrobić dywanik ze sznurka na szydełku?

12:25

Po ilości komentarzy na blogu, Facebooku i forum blogów wnętrzarskich, a także wiadomości prywatnych wiem, że czekacie na ten wpis. A ja, z wielu powodów (zarówno tych mało przyjemnych, jak i tych bardzo ekscytujących i angażujących czasowo) kazałam Wam długo na niego czekać. Mam nadzieję, że nie zabrakło Wam zapału do tworzenia i dzisiejszy post zainspiruje Was i pobudzi do działania!

Więcej zdjęć dywanu znajdziecie we wpisie o szydełkowym dywanie, który zrobiłam do pokoju moich synków.

Cały tutorial opiera się wyłącznie na moich doświadczeniach z robienia okrągłego kolorowego dywanika do pokoju moich synków i pokażę w nim jak zrobić podobny dywanik tym samym ściegiem. Wielkość dywanika, ilość kolorów i ich dobór zależy już od Was. Podobnie z grubością szydełka miałam w domu tylko dwa tak grube (9 mm i 10 mm) i po zrobieniu małej próbki zdecydowałam na to grubsze, bo bardziej podobał mi się luźniejszy splot.

Jak zrobić szydełkowy dywan ze sznurka

Potrzebujemy:
- bawełniany sznurek 5 mm w różnych kolorach
- szydełko 10 mm

Ile sznurka potrzeba do zrobienia dywanika na szydełku?
Oczywiście wszystko zależy od średnicy dywanika, który chcemy zrobić. Kiedy sama się głowiłam nad tym, ile sznurka zamówić i w jakiej ilości (wiadomo przy wielokolorowym dywaniku sprawa jest nieco bardziej skomplikowana niż przy zamawianiu sznurka tylko w jednym kolorze), z pomocą przyszła mi moja Mama matematyczka :) Wzięła kartkę i długopis i po chwili miałam gotowy schemat na to ile sznurka z danego koloru mam zamówić. Ja musiałam tylko zrobić małą próbkę ze sznurka wybranym splotem, po to, żeby później go spruć i zmierzyć ile sznurka wykorzystałam do zrobienia pierwszego pierścienia (ok. 50 m). Według obliczeń każdy kolejny pierścień był wielokrotnością tej 50. Jeśli więc chcecie zrobić podobny kolorowy okrągły dywan tym splotem, który dzisiaj pokażę, na schemacie znajdziecie podpowiedź ile metrów sznurka trzeba zamówić. Dywan według projektu miał mieć 130 cm średnicy, na co potrzeba było łącznie ponad kilometr sznurka. Jeśli chcecie zrobić mniejszy dywan (ja z kilku powodów zatrzymałam się na 90 cm i do obecnego pokoju chłopaków jest to rozmiar idealny), wystarczy odjąć jeden lub kilka pierścieni (każdy ma szerokość ok. 10 cm, środkowe kółko ma średnicę 10 cm).



Skąd wziąć sznurek bawełniany na dywan?

To pytanie googlowałam kilkukrotnie na długo przed tym zanim zabrałam się za robienie dywanu (myślę, że mniej więcej rok temu). Wbrew pozorom jeszcze kilka miesięcy temu znalezienie bawełnianego sznurka w interesujących mnie kolorach było dość trudnym zadaniem. Mówię tu o zakupach w sieci, bo zdaję sobie sprawę, że w niektórych miastach wystarczyłoby się wybrać do hurtowni pasmanteryjnej. Przeszukiwałam więc oferty hurtowni, producentów, zamawiałam próbki (bo niestety enigmatyczne informacje na stronach internetowych lub "przybliżone" kolory we wzornikach mi nie wystarczały)... aż w końcu po dłuższej przerwie w poszukiwaniach zerknęłam po raz kolejny na stare dobre Allegro. A tam w przeciągu kilku miesięcy nie dość, że sznurek w ogóle się pojawił, to jeszcze w bardzo szerokiej gamie kolorystycznej. Wybór jest duży (szukajcie pod "sznurek bawełniany 5mm"), można zamawiać 100 m lub 50 m motki.


Jeśli lubisz takie kreatywne robótki i masz ochotę na więcej pomysłów oraz praktycznych podpowiedzi jak to wszystko ogarnąć w przestrzeni dziecięcej - zapisz się na listę oczekujących na kolejną edycję mojego kursu online Pokój dziecka - zrób to sama!

 

Kliknij TUTAJ, żeby zapisać się i nie przegapić kolejnej edycji kursu. Zaufało mi już ponad 300 kursantek!

Jakim ściegiem zrobić dywan na szydełku?


Jakim tylko chcecie :) Bardzo popularnym ściegiem są słupki robi się taki dywan pewnie dużo szybciej i wydaje mi się, że nie potrzeba aż tak dużo sznurka jak na ten wybrany przeze mnie. Ja natomiast zdecydowałam się na ten ścieg (jego angielska nazwa to "camel stitch") z kilku powodów. Jednym z nich było to, że nie jest tak popularny i jeszcze mi się nie opatrzył. Zobaczyłam go na kilku zdjęciach i tak mi się spodobał, że postanowiłam spróbować (zaznaczę, że nie miałam pojęcia jak się go robi, ale popróbowałam i jakoś sama dość szybko do tego doszłam). Wydaje mi się, że to dzięki temu splotowi dywan jest zaskakująco miękki (a może nie? może wypowie się ktoś z większym doświadczeniem?). Mam wrażenie, że to przez to, że "węzły" schowane są od spodu, a także przez to, że robiłam dywan dość luźno nie naciągając sznurka. Jakoś od początku zakładałam, że dywan ze sznurka nie będzie super wygodny (w końcu to sznurek i to jeszcze pleciony), a on naprawdę pozytywnie mnie zaskoczył. Miło jest na nim stanąć bosa stopą, Kuba uwielbia na nim siadać i czytać książki czy ustawiać pojazdy, a nasz najmłodszy Franek też często leży sobie na nim na brzuchu. Ścieg wcale nie jest trudny i przedstawię go w zaledwie kilku zdaniach. Będzie to pewnie zrozumiałe tylko dla umiejących już szydełkować. Wybaczcie, ale nie czuję się na siłach, żeby uczyć szydełkowania od postaw na zdjęciach czy rysunkach. Na pewno jednak są takie miejsca w sieci, skąd można czerpać taką wiedzę. A poza tym od czego mamy nasze kochane babcie i mamy?



Przechodząc do rzeczy...
Robótkę zaczynamy od 4 oczek łańcuszka, które łączymy w kółko. Następnie robimy 6 półsłupków w tym kółku i tutaj zaczynamy robić nowym ściegiem, którego próbkę widzicie poniżej.  


Gdyby była to robótka "normalnymi" półsłupkami, szydełko wbijałabym w miejscu jak na zdjęciu poniżej i przerabiała półsłupek.


Natomiast w tym ściegu, szydełko wbijamy w oczko za (od spodu) tego miejsca. Widzicie te "pętelki" zaraz pod oczkami łańcuszka?


To właśnie w nie wbijamy szydełko i przerabiamy normalnie półsłupek.


I to właściwie koniec objaśnień. Serio, cała filozofia polega na robieniu półsłupków tylko wbijanych w innym miejscu. Mam dużą nadzieję, że moje wyjaśnienia i zdjęcia są zrozumiałe. Koniecznie dajcie znać w komentarzach czy tak jest. Jak nie, to będę nad tym pracować i poprawiać.

Cały dywan robimy jak kółko, ale nie łączymy pojedynczych rzędów, tylko robimy takiego "ślimaka". Dobrze jest zaznaczyć sobie początek danego rzędu, ale jeśli robicie dywan z kilku kolorów, to miejsce dodania nowego koloru będzie właśnie takim oznaczeniem.
Jak to przy okrągłej robótce, z każdym rzędem trzeba dodawać odpowiednią ilość oczek (robić dwa półsłupki w jednym oczku). Wyczytałam gdzieś, że jest taka zasada, że każdy rząd powinien mieć o tyle więcej oczek, ile półsłupków miał pierwszy okrąg (u nas 6). Zgodnie z tym schemat dla naszego dywanu wygląda następująco:
1 okrąg (ten, który mamy już zrobiony): 6 półsłupków
2: 2 półsłupki w każdym oczku (czyli 12 półsłupków)
3: *1 półsłupek, 2 półsłupki w jednym oczku*- to wszystko (od * do *) powtórzyć 6 razy (czyli razem 18 półsłupków)
4. *2 półsłupki, 2 półsłupki w jednym* x 6 (24)
5. *3 półsłupki, 2 półsłupki w jednym* x 6 (30)
6. *4 półsłupki, 2 półsłupki w jednym* x 6 (36)
7. *5, 2 w jednym* x 6 (42)
8. *6, 2 w jednym* x 6 (48)

(To co znajduje się pomiędzy znakami *...* trzeba powtarzać daną ilość razy (np x6)
 
i tak dalej, i tak dalej...
Proste, prawda? Wymaga to tylko ciągłego liczenia, ale w razie pomyłki wystarczy wrócić do poprzedniego miejsca, w którym były dwa półsłupki.

 To chyba wszystko. Pozostaje mi tylko życzyć Wam przyjemnego dziergania! Napiszcie koniecznie Wasze wrażenia dotyczące mojego instruktażu czy jest zrozumiały, czy coś trzeba dodać? Jeśli tylko macie jeszcze jakieś pytania lub uwagi, to też piszcie śmiało w komentarzach postaram się na wszystko odpowiedzieć i pomóc Wam jak tylko mogę.

Edit: W związku z bardzo dużą ilością powtarzających się pytać zarówno tutaj jak i w wiadomościach prywatnych, zrobiłam listę najczęstszych pytań wraz z odpowiedziami. Zanim zadacie jakieś pytanie, proszę przeczytajcie najpierw poniższą sekcję i upewnijcie się, czy dana kwestia nie została już omówiona.

Najczęściej zadawane pytania

 

 Czy dywanik ze sznurka można prać w pralce?
- Tak, w 30 lub 40 stopniach. Najlepiej suszyć na płasko. Zaraz po wypraniu i wyschnięciu jest dość sztywny, ale szybko wraca do pierwotnego stanu.

Ile waży dywanik o średnicy 90 cm?
- 2 kg

Czy dywanik się ślizga?
- Jest dość ciężki więc raczej się nie ślizga. Spodziewałam się, że trzeba będzie kupić pod niego jakąś matę antypoślizgową, ale nie ma takiej potrzeby. 

Jak połączyć sznurki?
- Najlepiej zszyć ręcznie igłą i nitką. Lepiej nie wiązać sznurków, bo przy związaniu zrobiłby się duży supeł. Jedna z czytelniczek podpowiedziała też swój sposób - najpierw związać dwa sznurki i szydełkować dalej. Po zrobieniu całości rozplątać sznurki i wkomponować je szydełkiem w dywan.


Zamiast koła wychodzi wielokąt / gwiazda / są rogi w miejscach podwójnych półsłupków. Dlaczego?
- Myślę, że chodzi o to, żeby w tych miejscach gdzie są po dwa półsłupki robić je bardziej ściśle niż normalnie, żeby nie odstawały. Mój dywan robiłam bardzo luźno, natomiast podwójne półsłupki robiłam bardzo ciasno i dzięki temu nie robiły się żadne "rogi" a dywan był idealnie okrągły. Można też zmienić trochę kolejność tych podwójnych półsłupków, żeby nie były wkłuwane w to miejsce, gdzie w poprzednim rzędzie było podwójnie. Ważne, żeby ilość wszystkich oczek w okrążeniu się zgadzała.

Dywan faluje, jak to naprawić?
- Nie ma na to niestety innej rady jak sprucie do momentu, w którym dywan zaczął falować i robić od tego miejsca dodając mniej oczek. Jeśli dywan jest duży (większy niż 90 cm) kolejne okręgi można spróbować robić bez dodawania oczek.

Ile potrzeba sznurka na zrobienie prostokątnego / owalnego dywanu?
Niestety nie wiem, bo nie robiłam takiego.
 

  • Share:

You Might Also Like

174 komentarze

  1. No i właśnie takiego wyliczenia szukałam :) bo za nic nie mogłam się doliczyć ile trzeba metrów, żeby były równe pierścienie, a strasznie mi się marzybtaki dywanik :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że moja praca się komuś przyda :)

      Usuń
    2. Witam
      a ja dopiero pelzam i po chwili zastanowienia mam watpliwosco w tym liczeniu ☺ czy mozna jakos jasniej to opisac? Czy te "*" cos znacza?
      Na koncu zakanczamy oczkiem scislym?
      z gory serdecznie dziekuje za wszelkie dodatkowe objasnienia.
      pozdrawiam

      Usuń
    3. Też do końca nie rozumie pomocy

      Usuń
    4. To co znajduje się pomiędzy znakami *...* trzeba powtarzać daną ilość razy (np x6). Dywan robimy dookoła nie zakańczając rzędów,dopiero na samym końcu jest oczko ścisłe.

      Usuń
    5. Ja znowu wroce do robotek,jesienne wieczory dlugie-cos pieknego.pozdrawiam.

      Usuń
  2. No i właśnie takiego wyliczenia szukałam :) bo za nic nie mogłam się doliczyć ile trzeba metrów, żeby były równe pierścienie, a strasznie mi się marzybtaki dywanik :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja dopiero raczkuję jeśli chodzi o szydełko ale pierwsze koszyki mam już za sobą, zrobienie dywanu to moje marzenie. Sznurek też zamówiłam z tej samej firmy, przekonały mnie ciepłe, pastelowe kolory i ku mojemu zdziwieniu cena nie jest bardzo odstraszająca. Fajny wpis, uczę się sama i często korzystam z filmików i postów DIY, ten splot bardzo mi się podoba i mam nadzieję, że wrócę do tego posta żeby skorzystać ze wskazówek. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja zamówiłam wełnę i druty i w końcu mam zamiar zrealizować marzenie o tym, żeby nauczyć się robić na drutach :) Powodzenia w dzierganiu! Polecam się na przyszłość :)

      Usuń
    2. A gdzie zamawialyscie sznurek no chyba się nie doczytalam

      Usuń
  4. Ja również popełniłam dywan ze sznurka ostatnimi czasy:) Jednak mój dywan miał leżeć w korytarzu, więc koło odpadało, zrobiłam go tak, jak robi się szaliki. Wyszedł piękny! Twój dywanik też mnie zachwyca, zwłaszcza dobór kolorów;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobry pomysł, może tez kiedyś zrobię taki podłużny chodnik. Sznurki kuszą :)

      Usuń
  5. Śliczne kolorki!
    Ja na razie jedynie koszyki dziergałam ze sznurka i także zaopatruję się na allegro-motek 100m można kupić już za 16zł :)
    A kocyk w romby to też twoje dzieło? Piękny jest :)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja do tej pory jedynie kosz ze Zpagetti, a ze sznurka dopiero ten dywanik :) Kocyk też zrobiłam, pisałam o nim jakoś w marcu/ kwietniu :)

      Usuń
  6. Świetnie to opisałaś, gdybym nie miała szydełkowego dywanu to już bym dziergała :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja swój dywan zrobiłam na drutach, ale taki szydełkowy też mi się marzy. http://mana-j.blogspot.com/2015/09/dywan-na-drutach-czyli-dzierganie-xxl.html

    OdpowiedzUsuń
  8. świetny tutek. mam nadzieję,że kiedyś znajdę czas by podobny dywanik ukręcić.
    twój jest cudowny!

    OdpowiedzUsuń
  9. ślicznie wyszedł ten dywanik, splot ten jest bardzo popularny. generalnie w co drugim meilu dostaję pytanie jak się to robi:) pozdrawiam i zapraszam do dziergalni na nauke innych szydełkowych rzeczy:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Naprawdę? Nie zdawałam sobie sprawy. A może jest popularny bardziej na blogach rękodzielniczych, bo na wnętrzarskich nie rzucił mi się w oczy :)

      Usuń
  10. Śliczny dywan i wzór bardzo fajny, własnie te półsłupki reliefowe nadają mu super wygląd. Nie umiem tylko powiedziec, czy to te od przodu czy od tyłu. ;)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. to nie są słupki półsłupki reliefowe:)

      Usuń
    2. To jak one się zwą? Z opisu pasują mi do reliefowych, niektórzy je nazywają podobno nakładane od przodu / tyłu i na oko tak wyglądają. :)

      Usuń
  11. Kochana jestes, wiesz? Przygotowałaś dla nas taki przydatny post. Kiedyś przy czasie na pewno spróbuję bo twój dywanik bardzo przypadł mi do gustu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że się przyda. Cieszę się, że się podoba i że mogłam się nim z Wami podzielić :)

      Usuń
  12. Wyliczenie znałam, sznurka mnóstwo mam, ale na razie na 100% nie jestem pewna gdzie wbić szydełko ale rozkminię mam nadzieję :-)

    OdpowiedzUsuń
  13. Dziękuję, dziękuję, dziękuję :)
    Szydełkuję od dawna ale jakoś nie mogłam dojść sama jak przerabiać te półsłupki, żeby ten łańcuszek był na wierzchu :)
    A ja jeszcze mogę polecić użytkownika dmlisztwan (ma nie tylko sznurki)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę bardzo :) Powiem Ci, że ja też nie wiedziałam po samych zdjęciach i dopiero jak spróbowałam metodą prób i błędów to doszłam dość szybko do tego :)

      Usuń
  14. Też mam w planach wydziergać sobie dywanik, ale jeszcze nie teraz, czekam, aż będę na swoim, wtedy tu wrócę po wskazówki :-) Piękny dywanik!!!Pozdrawiam serdecznie :-)

    OdpowiedzUsuń
  15. Jak ja bym tak chciała! Ale do szydełka ni cholerę zdolności nie mam :( Do igły, do pędzla a i owszem jakieś są. Ale nie szydełko :( Adoptuj mnie :d

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A może to tylko kwestia wprawy? Próbuj i nie poddawaj się!

      Usuń
    2. Chyba nie dorosłam do szydełka. Ale ostatnio dzierganie na drutach mi wychodzi. I się tak zastanawiam. Czy ten sznurek by się nadał na narzutę? Albo na poduszki? I jakie druty? Też 10mm?

      Usuń
  16. A może filmik z instruktażem? ☺☺☺

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj, chyba ciężko byłoby mi się z nim zorganizować czasowo. Ale jak napisała Wioletta poniżej, ten ścieg nazywa się "camel stitch" i wystarczy wyszukać w Google lub na You Tube i na pewno filmiki się znajdą.

      Usuń
  17. A może filmik z instruktażem? ☺☺☺

    OdpowiedzUsuń
  18. Dywanik wyszedł pięknie!
    Znam ten rodzaj przerabiania oczek, jako "camel stitch", niestety polskiej nazwy nie znam :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Jesteś wielka! A te Twoje kolory są piękną wizytówką Ciebie! :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Dywanik wygląda przepięknie! Niestety chyba jednak zrobienie takiego przekracza moje zdolności manualne... Może kiedyś... :) Ten przewijak z ikei, który pokazywałaś na zdjęciach z kącika chłopców - jesteś z niego zadowolona? Zastanawiam się nad nim właśnie:) Przemalowanie go wymagało jakiegoś wcześniejszego przygotowania, czy po prostu nałożyłaś farbę? Taki pomalowany prezentuje się dużo lepiej, jednak nigdy nie przerabiałam jeszcze żadnego mebla i nie wiem czy dam radę;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Odpisuję z poślizgiem, ale może jeszcze zajrzysz i zobaczysz odpowiedź :) Co do przewijaka - tak, jestem zadowolona. Moim zdaniem jest wystarczający na nasze potrzeby - bardzo się przydaje, ale jednak w droższy nie chcieliśmy inwestować, bo to tak naprawdę mebel tylko na kilka miesięcy. Służył nam już przy Kubie i wtedy go polakierowaliśmy bezbarwnym lakierem (lite drewno trzeba czymś zabezpieczyć), a teraz po 3 latach koncepcja mi się zmieniła i chciałam go przemalować na biało, więc trzeba było oczyścić go szlifierką i pomalować. Ale jak kupisz taki prosto ze sklepu to wystarczy tylko pomalować farbą ze dwie warstwy i tyle!

      Usuń
  21. Dla mnie czarna magia ale podziwiam tych dla których jest to wykonalne.

    OdpowiedzUsuń
  22. Piękny dywanik, fajnie, ze podzieliłas się wzorem i namiarem na sznurki:) Mam nadzieję, ze kiedys będę miala chwilę, zeby taki dywanik upleść, pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  23. Też mam ochotę wydziergać dywanik tym splotem :) Ładnie się prezentuje a jeszcze w kolorach - cudnie! Dzięki za tutek :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Przepiękny jest ten dywanik, zresztą jak wszystko co robisz i pokazujesz na blogu :) Mam od niedawna ochotę wydziergać sobie coś podobnego :) Orientujesz się czy wyroby z takiego sznurka można normalnie prać?
    Ania

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, jeśli tylko mieści się w pralce :) Ja nasz już kilka razy prałam

      Usuń
    2. Bardzo dziękuję za inspiracje i wytłumaczenie jak w ogóle zabrać się za taki dywan :)
      Mam pytanie odnośnie prania w pralce. W ilu stopniach prać taki dywan ? Czy po wypraniu dywan nie odkształca się ? I w jaki sposób go suszyć ?

      Usuń
    3. Ja piorę w 30 stopniach, ale podejrzewam, że 40 też powinno być ok. Nie odkształca się, na początku jest strasznie ciężki i suszę go na płasko na suszarce, a żeby dosechł szybciej wieszam go na kaloryferze. Na początku będzie się wydawał dość sztywny i szorstki, ale szybko "wraca do siebie" :)

      Usuń
    4. Bardzo dziękuję za szybką odpowiedź ! Pozdrawiam serdecznie :) - Karolina

      Usuń
  25. Totalnie nie rozumiem co napisałaś :D ale wynika to zapewne z faktu że nie potrafię robić na szydełko. Wg mojej mamy nie jest to trudne. Zobaczymy bo chce spróbować się nauczyć. Pytanie mam jednak - ile zajęło Tobie zrobienie takiego dywanu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ojej, nie mam pojęcia, bo nie liczyłam. Ale dooobrych kilka godzin

      Usuń
  26. dywanik wyszedł pięknie, ja też swój pierwszy dywanik właśnie skończyłam - robiony stylem słupkowym. Mam jednak pytanie z innej beczki, gdzie kupiłaś taki piękny dywan?

    OdpowiedzUsuń
  27. Dwa razy zabierałam się za ten ścieg, ale miałam wrażenie, że robię coś nie tak. Chyba jednak za szybko się poddałam. Dzięki za tutorial, skorzystam na pewno :) Piękny ten Twój dywan :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Witam. Piękny ten dywanik. Może mi Pani zdradzić ile cm średnicy mają dwa pierwsze kolory w dywanie i ile m na nie poszło i czy to znaczy że na pierwsze małe kółeczko poszło 50 m a na drugie 100 m sznurka ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, dokładnie tak. Szerokość każdego pierścienia to 10 cm jak na schemacie

      Usuń
  29. A ja chciałabym podpytać w jaki sposób wprowadzać nowy sznurek? Gdy skończy się motek jak dodać kolejny żeby nie było to widoczne? Z góry dziękuję;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najlepiej zszyć ręcznie igłą i nitką. Lepiej nie wiązać sznurków, bo przy związaniu zrobiłby się duży supeł

      Usuń
    2. Hej, ja najpierw wiążę 2 sznurki i szydełkuję dalej. Potem po zrobieniu całości, rozplątuję i wkomponowywuję w dywan. Nigdzie nie widać łączenia. Pozdrawiam

      Usuń
    3. O widzisz, to też bardzo dobry pomysł

      Usuń
    4. O widzisz, to też bardzo dobry pomysł

      Usuń
  30. Piekny. Opis ekstra. Robie!

    OdpowiedzUsuń
  31. Przy schemacie napisala pani przy kazdym podpunkcie x6 co to znaczy ? 6 okrazen?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To znaczy, że to, co znajduje się między gwiazdkami trzeba 6 razy powtórzyć.

      Usuń
  32. Będe próbowac, efekt cudny!A gdzie można dostać ten piękny dywan? Widać go np. Na zdjęciu z motkami sznurka?

    OdpowiedzUsuń
  33. O matko, tego właśnie szukałąm. Jak zrobić taki dywanik i z czego.Z nieba mi spadłaś. Dzięki;)

    OdpowiedzUsuń
  34. Bardzo dziękuję za instruktaż, wypróbowany i nie wiem czy coś źle zrozumiałam... hm wyszła mi bardziej gwiazda, miejsca gdzie są po dwa słupki nadały taki kształt, co źle zrobiłam?:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że chodzi o to, żeby w tych miejscach gdzie są po dwa półsłupki robić je bardziej ściśle niż normalnie, żeby nie odstawały. Można też zmienić trochę kolejność tych podwójnych półsłupków, żeby nie były wkłuwane w to miejsce, gdzie w poprzednim rzędzie było podwójnie. Ważne, żeby ilość wszystkich oczek w okrążeniu się zgadzała.

      Usuń
  35. Takiego objaśnienia szukałam :-) Wprawdzie prułam kilka razy, zanim dobrze zaczęłam, ale wychodzi tak, jak trzeba. Na razie mam dywanik o średnicy ok. 80 cm, ale i ambitny plan - 160 cm. Dziękuję, że podzieliłaś się tym wzorem - jest piękny!

    OdpowiedzUsuń
  36. Mnie też w miejscu dodawania dwóch oczek wyszły "rogi", ale to na koniec robótki można rozciągnąć w równe koło - mam rację, czy też robię jakiś błąd?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem czy da się to rozciągnąć, ja nie miałam takiej sytuacji, bo te podwójne oczka robiłam dużo bardziej ściśle niż normalnie. Muszę chyba w takim razie o tym napisać w poście.

      Usuń
  37. Piękny dywan i mocno mnie to zainspirowało. Mam wszystko co jest potrzebne poza umiejętnościami. Normalnie nie czaje ani odrobinę... Kółko zrobię ale później to dla mnie jakaś abstrakcja :D nie wiem gdzie i jak trzeba dodawać oczka żeby się to powiększało... A to fachowe słownictwo sprawia że mam problemu z czytaniem ze zrozumieniem. Zazdroszczę umiejętności! Od dawna chodziły za mną druty i szydełko ale od tygodnia stoję w miejscu tak więc ze smutkiem będę musiała pozostać przy maszynie.

    OdpowiedzUsuń
  38. Wreszcie wiem jak zrobić ten wzór, dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  39. Super post, wielkie dzięki. Jeśli mogę to też podpytam, jestem noga jeśli chodzi o szydełka, druty itp chociaż bardzo bym chciała być wiruozem wiadomo :) Mama mi podpowiedziała jak robić słupki ale coś jednak poszło nie po mojej myśli.. Dywan nie jest prosty tylko faluje :) i tak się zastanawiam gdzie przedobrzyłam może jakaś podpowiedź ;)
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. może za ciasno i pominęłaś oczka ;)

      Usuń
    2. Może dlatego, że mój schemat jest na półsłupki? Nie próbowałam robić słupków, a one jednak są wyższe i może przez to faluje. Generalnie jeśli kółko faluje, to znaczy, że jest tam słupków/ półsłupków za dużo i trzeba spruć.

      Usuń
  40. Super post, wielkie dzięki. Jeśli mogę to też podpytam, jestem noga jeśli chodzi o szydełka, druty itp chociaż bardzo bym chciała być wiruozem wiadomo :) Mama mi podpowiedziała jak robić słupki ale coś jednak poszło nie po mojej myśli.. Dywan nie jest prosty tylko faluje :) i tak się zastanawiam gdzie przedobrzyłam może jakaś podpowiedź ;)
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  41. prześliczny dywanik i piękny splot :)

    OdpowiedzUsuń
  42. Mam pytanie odnośnie "przepisu" ;)
    1 okrąg (ten, który mamy już zrobiony): 6 półsłupków
    2: 2 półsłupki w każdym oczku (czyli 12 półsłupków)
    3: *1 półsłupek, 2 półsłupki w jednym oczku*- to wszystko (od * do *) powtórzyć 6 razy (czyli razem 18 półsłupków)

    - od tego miejsca właściwie. *1 półsłupek, 2 półsłupki* - czyli w sumie 3 półsłupki w jednym oczku i to powtarzamy razy 6 czy jak to rozumieć ?


    4. *2 półsłupki, 2 półsłupki w jednym* x 6 (24)
    5. *3 półsłupki, 2 półsłupki w jednym* x 6 (30)
    6. *4 półsłupki, 2 półsłupki w jednym* x 6 (36)
    7. *5, 2 w jednym* x 6 (42)
    8. *6, 2 w jednym* x 6 (48)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Napisałam w skrócie i pewnie dlatego to może być nie do końca zrozumiałe. Już tłumaczę :) Rząd 3 można rozpisać tak: 1 półsłupek, 2 półsłupki w jednym oczku, 1 półsłupek, 2 w jednym... itd. czyli to co jest pomiędzy gwiazdkami powtarzamy 6 razy. Tylko nie są tam 3 w jednym oczku, ale jeden normalny półsłupek, a w następnym miejscu 2 półsłupki wkłute w jedno oczko.

      Rząd 4: 1 półsłupek, 1 półsłupek, 2 półsłupki wkłute w jedno oczko (i to wszystko powtarzamy razy 6)
      Rząd 5: 1 półsłupek, 1 półsłupek, 1 półsłupek, 2 półsłupki wkłute w jedno oczko (i to wszystko powtarzamy razy 6)

      itd.

      Daj znać proszę czy pomogłam i czy teraz już wszystko jasne :)

      Usuń
  43. Ależ to potfornie drogi dywanik.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz na myśli koszt materiałów czy cenny czas poświęcony na jego zrobienie? ;)

      Usuń
  44. Z tym matematycznym dzielemiem oczek ,to cos nie tak :-(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A co dokładnie nie wychodzi? U mnie się sprawdziło, nic nie falowało itd. Widziałam też prace kilku czytelniczek i też nie miały zastrzeżeń. Napisz w czym problem to może będę mogła pomóc.

      Usuń
  45. instruktaż bardzo dokładny a dywanik piękny!

    OdpowiedzUsuń
  46. Też mam problem z dodawaniem oczek. Wbijając się w ta pętlę pod spodem jeden słupek wychodzi bez problemu ale chcąc zrobić dwa słupki w jednym oczku coś nie wychodzi... Jakaś pomoc?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może zbyt ciasno robisz oczka i przez to masz problem z wkłuciem się podwójnie? Ja robiłam bardzo luźno i dzięki temu nie było żadnego problemu z tym. A może chodzi o to, że to słupki a nie półsłupki jak w schemacie?

      Usuń
    2. Jak tylko napisałam komentarz zdalam sobie sprawę, co robię źle. Zamiast półsłupków robiłam oczka ścisłe. :) ale dziękuje za odpowiedź

      Usuń
    3. Jeszcze jedno pytanie. Czy w którymś okrążeniu przestajemy dodawać oczka albo wracamy do momentu w którym dodajemy je częściej?

      Usuń
    4. Nie, cały czas dodajemy te kilka oczek wg schematu i wszystko powinno grać :)

      Usuń
  47. Ale się napracowałaś, ale efekt jest świetny. Pozazdrościć!

    OdpowiedzUsuń
  48. Witam. Czy może podpowie Pani, ile sznurka będę potrzebować na dywan w kształcie prostokąta o wymiarach ok. 100 cm na 150 cm ? Dziękuję i pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety nie mam pojęcia, bo nie robiłam prostokątnych dywaników. Trzeba by zrobić próbkę i na podstawie tego ile zużyto na nią sznurka wyliczyć ile jest potrzebne na cały dywan

      Usuń
  49. Dywan przepiękny. Pozazdrościłam i sama zabrałam się za robotę. Mam już niewielki dywanik i jedna rzecz mnie martwi. Wyczytałam na innych forach, że pierwszy okrąg powinien liczyć jak najwięcej półsłupków (min. 10), inaczej dywanik będzie się rolował. U Pani się to nie sprawdziło? Prułam już 3 razy, jeśli mi znów nie wyjdzie, to chyba się poddam ;) Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za instrukcje! :)
    Dorota

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie nic takiego się nie działo. Może to kwestia tego splotu, innych nie testowałam. Jeśli przy początkowych okręgach będzie wszystko ok to dalej też tak powinno być :)

      Usuń
  50. wg moich wyliczen na 10cm2 dywanu przypada ok 24mb sznurka. 20% wiecej niz w przypadku koła.

    OdpowiedzUsuń
  51. DYWAN PIĘKNY, JAK KOŃCZYŁAŚ TEN SPLOT I CZY JEST JAKIŚ SPOSÓB BY UNIKNĄĆ USKOKÓW PRZY ZMIANIE KOLORÓW?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zakończyłam oczkiem ścisłym. Te skoki byłyby mniej widoczne, gdyby nie robić go spiralnie, tylko okręgami. Hmm nie wiem jak to wytłumaczyć... Pod koniec pełnego okręgu łączy się ostatnie oczko okrążenia z pierwszym za pomocą oczka ścisłego, a początek nowego okrążenia zaczyna się od łańcuszka. Ale nie próbowałam tego sposobu przy tym splocie, więc nie wiem jak by to wyglądało. Na pewno przy normalnych półsłupkach można tak robić.

      Usuń
    2. Dzięki za podpowiedź, będę próbować, dam znać o wynikach

      Usuń
  52. Dziękuję Dziękuję :D Piękny dywan zrobiłaś i super wytłumaczyłaś :)). Ja generalnie jestem szydełkująca ale jeśli chodzi o sznurek i wszelkiego rodzaju koszyki i dywany to jestem początkująca. Czy tym wzorem zrobie kosz na zabawki ze sznurka?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że okrągły koszyk powinien wyjść tym ściegiem.

      Usuń
    2. :)) To zabieram się do roboty. Dziękuję

      Usuń
  53. Piękny dywan i pięknie wytłumaczony wzór :D. A czy tym wzorem da się zrobić kosz na zabawki ze sznurka??

    OdpowiedzUsuń
  54. A można zrobić takim ścięgien prostokąt? Bo próbuje ale nie wychodzi:-( na szydelku, albo chociaż jakiś podobnym sciegiem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można spróbować, ale nie wiem jak to wyjdzie, bo nie próbowałam. Wydaje mi się, że taki "warkoczyk" nie wyjdzie, bo przy prostokącie nie robi się dookoła tylko trzeba obracać robótkę. Myślę, że prostokątny dywan lepiej zwykłymi półsłupkami lub słupkami.

      Usuń
  55. prułam milion razy i dalej nie wychodzi mi taki"scisły warkoczyk":/nie wiem juz co robie źle,za ciasno czy za luźno?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może za luźno... Jak masz zdjęcie to podeślij mi na maila i napisz jakim szydełkiem było robione, postaram się odpowiedzieć w wolnej chwili

      Usuń
    2. metoda prób i błedów udało mi sie zrobić moje prywatne cudo:)To chyba najlepsza metoda w nauce;)Robiłam za ciasno jednak,bo chciałam zeby był idealny,ale jak wyluzowałam to poszło gładko!Dziekuje bardzo za Twojego bloga,bardzo użyteczny sie okazał a u Ciebie tak konkretnie i na temat jest:)Teraz nauka robiena pufki:_)Synowi sie bardzo takie podobaja,a ambitna mama chce mu taka zrobic:)

      Usuń
  56. Trafiłam na Twój blog dokładnie miesiąc temu i zakochałam się w dywanie. Nigdy nie uczyłam się szydełkowania, wszelkie ręczne robótki były mi obce, ale dywan tak bardzo mi się spodobał, że postawiłam sobie za cel udziergać podobny. I dziś właśnie spod mych rąk wyszło cudo na 1,5 m w kolorach niebieskich dla moich dwóch chłopców! Dziękuję za motywację, dzięki Tobie nauczyłam się szydełkować, mam za sobą pierwsze koronki i wreszcie mam konkretne zajęcie na urlopie macierzyńskim! Jestem fanką Twoich pomysłów i życzę wszystkiego dobrego!Pozdrawiam, Jadwiga.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jadwigo! Bardzo bardzo Ci dziękuję za ten komentarz! Może się wydawać, że to nic wielkiego, ale on naprawdę uratował mi wczorajszy dzień :) Będę go sobie czytać zawsze, kiedy dopadnie mnie zwątpienie w to, co robię. Wszystkiego najlepszego dla Ciebie! Może pokażesz swoje dzieło? Śmiało podeślij na maila albo na FB :)

      Usuń
  57. witam,. właśni robię ten dywanik po raz chyba 10. cały czas pruję i zaczynam na nowo, bo wychodzi mi wielokąt .co robię źle??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że chodzi o to, żeby w tych miejscach gdzie są po dwa półsłupki robić je bardziej ściśle niż normalnie, żeby nie odstawały. Ja cały dywan robiłam luźno, ale właśnie w tych podwójnych miejscach dużo bardziej ciasno.
      Można też zmienić trochę kolejność tych podwójnych półsłupków, żeby nie były wkłuwane w to miejsce, gdzie w poprzednim rzędzie było podwójnie. Ważne, żeby ilość wszystkich oczek w okrążeniu się zgadzała.

      Usuń
  58. Świetny instruktaż :) jasno, zwiężle i 100% na temat. Dziekuję

    OdpowiedzUsuń
  59. Super dywan, na pewno będę próbowała zrobić do pokoju córki :)
    Gdzie kupowałaś swój sznurek? Możesz polecić dobrego sprzedawcę?
    Dziękuję i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kupowałam na Allegro, ale mam zastrzeżenia co do jakości, więc nie mogę nikogo szczególnie polecić.

      Usuń
    2. Ale w ogóle sznurek jakościowo jest kiepski? Wyżej pisałaś, że prałaś dywan w pralce i wszystko ok, nie odkształca się i w ogóle. Pytam, ponieważ mam w planach dywanik jak wspomniałam wyżej, a ponieważ jestem początkująca, to nie mam rozeznania.
      Jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam, Iza :)

      Usuń
    3. Kiepski to może za duże słowo... Podobno są sznurki lepszej i gorszej jakości (nie miałam o tym pojęcia, ale zasięgnęłam języka u kogoś bardzo doświadczonego i robiącego dywany na szydełku zawodowo). Rzecz w tym, że mój dywanik dość szybko zaczął się delikatnie mechacić (jeszcze przez pierwszym praniem). Pewnie niektórzy by w ogóle nie zwrócili na to uwagi (np. mój mąż, kiedy mu o tym powiedziałam, stwierdził, że nic nie zauważył), ale ja akurat zwracam uwagę na takie rzeczy i trochę mi szkoda, że nie wygląda już tak idealnie jak na samym początku. Niemniej jednak nadal baaardzo go lubię i mam tylko nadzieję, że nie będzie wyglądał coraz gorzej. Póki co nie zauważyłam, żeby ilość prań znacząco wpływała na jego mechacenie (chyba raczej eksploatacja, a my go nie oszczędzamy :) Więc podsumowując - gdybym teraz miała robić nowy dywanik, to pewnie poświęciłabym trochę czasu, żeby znaleźć ten lepszy sznurek. Na razie nie wiem kto taki sprzedaje. Jeśli nie przeszkadza Ci delikatne zmechacenie dywanika, to weź po prostu sznurek w kolorach jakie chcesz i zobaczysz jak będzie. A może nic takiego się nawet z nim nie stanie?

      Usuń
    4. Dziękuję za odpowiedź :)

      Usuń
  60. Witaj, a jeśli chcę zacząć od podkładek pod talerze, to tym samym sznurkiem?

    OdpowiedzUsuń
  61. Wspaniały post!
    Zrobilam kilka (ja i moja mama) dywanów i głowiłam się ostatnio, jak zrobić ten ścieg co wygląda jak wąż;) półsłupki i słupki troche mi sie opatrzyły...a tu takie doskonałe instrukcje!! Dzięki!

    OdpowiedzUsuń
  62. Piękny!!! Trzeba odświeżyć szydełkowe umiejętności z dzieciństwa 😊 i poszukiwania sznurka czas zacząć 😊

    OdpowiedzUsuń
  63. Super ten dywan, zaczęłam szydełkowanie od niedawna. Mam jeden problem jak łączyć kolory by nie były tak bardzo widoczne?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tym ściegiem raczej tak będzie wychodziło, bo robi się dookoła. Innym ściegiem można łączyć pojedyncze rzędy i zaczynać nowy wyżej.

      Usuń
    2. Robiłam koszyk, ale to łączenie u mnie widać, szukam tego magicznego sposobu jak zrobić by jednak nie było tak widoczne

      Usuń
  64. Dobrej jakości przędze syntetyczne i bawełniane są do kupienia w hurtowni http://rozmaryn-tex.pl/ Lubię tam zaglądać bo mają spory wybór producentów.

    OdpowiedzUsuń
  65. Co z poślizgiem takiego dywanu...jak się sprawdza na pnelach i na płytkach?Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest dość ciężki więc raczej się nie ślizga. Spodziewałam się, że trzeba będzie kupić pod niego jakąś matę antypoślizgową (np. w Ikei), ale nie ma takiej potrzeby. Na płytkach nie testowałam

      Usuń
    2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
  66. Czy mogłaby Pani pokazac w jaki sposób łączyć sznurki,a dokładnie dwa kolory,tak,żeby nie było widac tego 'brzydkiego'przejścia?

    OdpowiedzUsuń
  67. Dziękuję za cudownie prosty opis. Ścieg nazywa się "reliefowy". Czytałam jego instrukcje ale dopiero Twój opis i zdjęcia pozwolił mi robić to właściwie. Pozdrawiam serdecznie Hania

    OdpowiedzUsuń
  68. Mam pytanie odnośnie sznurka, na Allegro są dostępne głównie sznurki z rdzeniem, czy to ma być taki czy lepiej szukać bez rdzenia??
    Aga

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, właśnie taki z rdzeniem ma być :)

      Usuń
    2. Tak, właśnie taki z rdzeniem ma być :)

      Usuń
    3. Tak, właśnie taki z rdzeniem ma być :)

      Usuń
  69. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  70. Bardzo dziękuje za opis. Wczoraj zaczęłam robić dywanik dla córeczki :) mam pytanie- czy robie coś nie tak skoro będąc przy 10tym rzędzie dywan nie ma kształtu równego koła tylko te 2polslupki uwydatniaja jakby szesciokat? Serdecznie pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie jest podobnie. Przy 2 półsłupkach wychodzi takie delikatne załamanie. Wygląda to nawet ciekawie, ale zachodzę w głowę, czemu na zdjęciu powyżej dywan jest idealnie okrągły a u mnie sześciokątny, mimo, że wszystko zrobiłam zgodnie z opisem. Czy może trzeba ściślej te 2półsłupki robić?

      Usuń
    2. A może wystarczy np 2 ostatnie rzędy zrobić już bez 2półsłupków, może się wyrówna...

      Usuń
    3. A moze Pani wkleic zdjęcie swojego dywanu? Zaczęłam robic drugi i wychodzi tak samo...

      Usuń
  71. Dziękuję za opis! Bardzo, bardzo fajnie wszystko wytłumaczone:)

    OdpowiedzUsuń
  72. mam problem z falowaniem dywanu i nijak nie rozumiem co znaczy, że mam za dużo półsłupków:( mogę prosić o wytłumaczenie:))

    OdpowiedzUsuń
  73. Da mi Pani radę odpowiedzieć ile waży taki dywan? Pozdrawiam Ania

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak mnie zaintrygowało to pytanie, że od razu poszłam zważyć ;) Nasz o średnicy 90 cm waży 2 kg

      Usuń
  74. Opus bardzo przydatny. Niestety, ja też mam kłopot z kanciastością 😔 przy szydelkowala według tego schematu wychodzą mi wirki, które powodują kanciasty rogi. Może trzeba przesunąć oczka podwójne? Czy mogę prosić o zdjęcie spodu tego dywanu? Z góry dziękuję ☺ Serdecznie pozdrawiam. Iwona

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie w dodatku wszystkie 6 promieni wiruje tzn idzie po skosie. U Pani tez?

      Usuń
  75. Ja tez tak mam musiałam spruc bo mi robiły się rogi i wyglądało to jak płatki kwiatka ☺.początek był ok ale im dalej tym gorzej.

    OdpowiedzUsuń
  76. Mnie też wychodzi szesciobok co jest nie tak ? Jak zmieniać miejsce dodawania słupków?

    OdpowiedzUsuń
  77. Pewnie juz ta informacja padła gdzieś tutaj, ale ile potrzreba takiego sznurka, żeby wydziergać taki 1,5 metrowy podłużny dywanik ? Jak patrzę na cenę tych sznurków, to wychodzi to bardoz drogo, hmm...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety nie wiem, nie robiłam podłużnego dywanika.

      Usuń
  78. Odpowiedzi
    1. Czy to pytanie o cenę dywanika? Ja nie robię ich na zamówienie.

      Usuń
  79. Świetny opis, wychodzi idealnie. Wielkie dzięki! Miło, że potrafi się Pani dzielić swoimi pomysłami i tak jasno tłumaczy.

    OdpowiedzUsuń
  80. Ja robię sznurek z bawełnianych koszulek,muszą być bez bocznych szwów.Tnie się paski ok 2-3 cm z lewej do prawej( z prawej nie do końca),nieprzecięte do końca brzegi przeciąć ukosem tak by paski tworzyły całość i zwijać w kłębek.Nie wiem czy jasno wytłumaczyłam ale można znależć pokaz tego cięcia w internecie.

    OdpowiedzUsuń
  81. Och, dziękuję za to wyliczenie! Napisz mi tylko proszę czy dobrze rozumiem - na początku zrobiłaś próbkę 20 cm i wyszło Ci 50 m?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli dobrze pamiętam i czytam schemat to tak :)

      Usuń
  82. Tez sprobuje skorzystac z tego opisu. Jednak mam pytanie odnosnie tej narzutki w tle ??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A to kocyk, który robiłam na szydełku. Duuuźo granny square i ich połówek :) Może kiedyś dojrzeje we mnie postanowienie zrobienia tutoriala ;)

      Usuń
  83. Czuję się w obowiązku podziękować Pani za ten post. Bardzo chciała zrobić taki dywan dla córki, nigdy w życiu nie robiłam niczego na drutach ani szydełku. Wystarczyło,że poznałam podstawy i dywan się kręci:) dziękuję za Pani pracę i podzielenie się wiedzą :)

    OdpowiedzUsuń
  84. Ja jeszcze dodam od siebie, że żeby powstało idealne kółko a nie wielokąt wystarczy po każdym skończonym rzędzie dodać jeden półsłupek tzn. jeśli w danym rzędzie wychodzi nam 36 oczek to robimy 36+1 i tego ostatniego nie liczymy. I tak przy każdym zwiększaniu. Nie trzeba robić wtedy podwójnych półsłupków ściśle.

    OdpowiedzUsuń
  85. Pani wpis spadł mi z nieba. Pierwszy raz miałam w ręku szydełko i dzięki Pani instrukcji dywan wyszedł prześliczny! Nic się nie kręci, dywanik pięknie leży i jest idealnie okrągły :)
    Dziękuję za pomoc :)

    OdpowiedzUsuń
  86. Jak należy zakończyć robótkę? Oczkiem ścisłym?

    OdpowiedzUsuń
  87. własnie skończyłam dywanik jest okrągły i ma 140 cm , robiłam tydzień ale odcisk na palcu od szydełka jest, wskazówki świetne, pozdrawiam. Małgorzata

    OdpowiedzUsuń
  88. Mogę prosić o pomoc w wyliczeniu ile potrzeba sznurka na dywanik o średnicy 100 cm i 150 cm. Coś chyba źle liczę i wychodzą mi jakieś ogromne ilości.

    Czy dobrze liczę? Każdy kolor na schemacie ma 10 cm szerokości, więc żeby otrzymać dywan o średnicy 30 cm zużyję na pierwszy kolor 20 m, na drugi kolor 50 m, na 3 kolor 100 m itd? Czyli na dywanik o średnicy 30 cm potrzebuję 170 m sznurka. Licząc tak dalej wychodzi mi, że na dywan o średnicy 100 cm zużyję 2270 m sznurka, a na 150 cm aż 5270 m. Czy to możliwe?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Już tłumaczę: kółko w środku ma średnicę 10 cm i do jego zrobienia potrzeba 20 m sznurka. Kolejne pierścienie mają szerokość 10 cm, więc do obliczenia średnicy dywanika trzeba je liczyć x2. I tak np. dywanik 90 cm to pierścienie łącznie z zielonym licząc od środka czyli: 20 + 50 + 100 + 150 + 200 = 520 m sznurka. Na taki o średnicy 100 cm potrzeba będzie wg schematu ok. 645 m. Na 150 cm - 1420 m. Mam nadzieję, że trochę rozjaśniłam :)

      Usuń
    2. Dziękuję bardzo. Dobrze, że matura już dawno zdana ;)

      Usuń
  89. Mam pytanko ile mniej więcej robi się taki dywan powiedzmy 130 cm, używając dosyć wprawnych w szydełkowaniu rąk? pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie zrobienie 80cm zajęło 5 wieczorów po 3 godziny, czyli ok. 15 godzin. Nie mogłam szybciej, ani więcej na jeden wieczór robić, ponieważ nadgarstki odmawiały posłuszeństwa. Jednak sznurek i wzór dość wymagający nieco siły.

      Usuń
  90. Dziękuję za schemat.Bardzo dobry wzór.Zrobiłam 5 dywaników .Jednak wszystkie mają wzór muszli o kształcie sześciokąta.Mi się podobają.Chciałabym się zmierzyć z klasycznym owalem(60x100).Próbuję ale nie wychodzi.Proszę jak wyrobić owel

    OdpowiedzUsuń
  91. Sznurek bawełniany bez rdzenia czy z rdzeniem który lepszy ?

    OdpowiedzUsuń