DIY: Makrama dla (bardzo) początkujących

19:17


Makrama na pierwszy rzut oka może się wydawać trudna, a rysunki objaśniające poszczególne sploty - zbyt skomplikowane. Zgadzam się - pierwsze podejście do makramy po 15 latach przerwy poczyniłam jakiś rok temu i poddałam się po piętnastu minutach prób rozszyfrowania rysunków i tego który sznurek idzie gdzie i jak. A jednak - kojarzycie moją makramową girlandę z urodzin w stylu boho? Zrobiłam ją sama w jeden wieczór! Jak? Tym razem postanowiłam ugryźć temat z innej strony i jestem przekonana, że po dzisiejszym wpisie każda z Was też będzie w stanie zrobić taką girlandę sama.


Żeby nie było wątpliwości: jestem makramowym laikiem i absolutnie nie uważam się za znawcę techniki plecenia makram. Dzisiejszy post chciałam zadedykować takim totalnym żółtodziobom w temacie jak ja. Chciałam Was przekonać, że do zrobienia prostej makramy wcale nie potrzebujecie doktoryzować się w temacie, czytać dziesiątek książek i poświęcać dziesiątek godzin na naukę - wystarczy wziąć sznurek i zaplatać! A jeśli po takim prostym projekcie jak dziś złapiecie bakcyla, wtedy macie możliwość zgłębiania przeróżnych technik, wzorów i świat makramy stoi przed Wami otworem!

W tym wpisie podzielę się z Wami sposobem, w jaki sama nauczyłam się robić makramową girlandę. Może to dzięki temu, że wymyśliłam sobie właśnie girlandę, trafiłam w odpowiednie miejsce i na odpowiedniego człowieka czyli Melissę z Crafty Ginger. I to tak naprawdę podstawa. Rysunki może i komuś pomagają w nauce, do mnie zupełnie nie trafiły, za to sposób, w jaki Melissa wytłumaczyła jak zrobić węzeł płaski tak zapadł mi w pamięć, że w trakcie robienia całej girlandy nie miałam już w ogóle wątpliwości który sznurek idzie gdzie. Polecam Wam już przed pierwszym obejrzeniem filmiku przygotować sobie materiały, bo szybko załapiecie to, o czym mowa i od razu będziecie mogły spróbować robić równo z filmikiem. 

Jak zrobić makramę?


Do zrobienia makramowej girlandy potrzebujecie właściwie tylko sznurka. Być może już macie taki, który będzie odpowiedni? Ja znalazłam na dnie szafy resztkę motka bawełnianego sznurka 5 mm z wypełnieniem, którego używałam do zrobienia na szydełku dywanika do pokoju chłopców. Sznurka nie było wiele, dlatego girlanda nie wyszła duża i końcówki sznurków na gotowej girlandzie są tak krótkie. Myślę, że na taką girlandę mały motek 50 m powinien wystarczyć. Jeśli jednak chcecie zrobić ją większą, kupcie od razu większy motek, a nuż się przyda do kolejnego projektu.
Zaczynamy od nauki podstawowego i bardzo często używanego węzła w makramie czyli węzła płaskiego (ang. square knot). Cały projekt girlandy opiera się właściwie tylko na powtarzaniu takich węzłów, więc jak tylko nauczycie się go zaplatać, od razu możecie zabrać się za girlandę.


Jak zrobić węzeł płaski (square knot):

 




Jak zrobić makramową girlandę:

 

(w trakcie filmiku Melissa objaśnia również jak zrobić węzeł rypsowy (diagonal double half-hitch knot)



I to by było na tyle teorii. Teraz tylko trochę praktyki i lada moment macie gotową girlandę! Prawda, że proste? Ciekawa jestem czy zachęciłam kogoś do spróbowania swoich sił - jeśli tak, koniecznie dajcie znać i pochwalcie się swoimi dziełami. 

A jeśli należycie akurat do tych bardziej doświadczonych w temacie - może podzielicie się wskazówkami, innymi sprawdzonymi wzorami makram do zrobienia lub swoimi dziełami? Myślę, że niejedna z nas będzie za to bardzo wdzięczna! 

Czekam na Wasze komentarze i zdjęcia tutaj i na Facebooku. Miłego splatania!

  • Share:

You Might Also Like

3 komentarze

  1. Jest naprawdę prześliczna.Taka malutka bardziej mi się podoba.U mnie tez post makramowy, poczyniłam makramowe duchy;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czy może Pani podać linka do tych duchów 😁

      Usuń
  2. Bardzo podobają mi się makramowe kwietniki. Na pewno kiedyś jakiś popełnię, ale teraz muszę się skupić na zrobieniu wszystkiego co sobie zaplanowałam w związku z przyjściem na świat drugiego Syna :)

    OdpowiedzUsuń